Huisarts Yoeri Zuidwijk: “Techniek kan ons helpen huisartsenzorg toegankelijk te houden.” Als de CMIO van Dokter Drenthe helpt hij een zorgviewer ontwikkelen en onderzoekt hij bij welke praktijkprocessen ICT efficiency kan brengen. Verder hoopt hij, dat over drie jaar artificial intelligence (AI) hem helpt keuzes te maken tijdens consulten. De patiënt is er klaar voor, nu de huisartsen nog.

“Ik hoop dat ons informatiesysteem over drie jaar zo beschikt over artificial intelligence, dat wij een heel patiëntendossier kunnen meewegen bij triages en beslissingen. Mensen denken dat hun dokter hen kent en de dokter denkt dat ook. Maar een arts kan geen vijftig jaar aan patiëntinformatie paraat hebben en de computer wel. AI-gestuurde beslisondersteuning verbetert de zorg en maakt de zorg efficiënter.”

Yoeri Zuidwijk werkt sinds 2011 als huisarts en bekleedt diverse bestuursfuncties. Sinds 2020 is hij de CMIO voor Dokter Drenthe: een fusie van vier huisartsenposten, LHV-kringbestuur en een zorggroep. In 2019 stelde Dokter Drenthe een CIO (chief information officer) aan om een regioplan te maken. Daarin kreeg een werkgroep Informatisering en automatisering een grote rol. Deze werkgroep zette drie projecten neer voor toekomstbestendige zorg.

  1. Huisartsenpraktijken optimaliseren wat betreft informatisering en digitalisering.
  2. Informatie overdragen tussen huisartsenpraktijk en bijvoorbeeld ziekenhuizen, verpleeghuizen, fysiotherapeuten. Daarbij is advanced care planning een groot thema (wensen voor de laatste levensfase).
  3. Zorginformatie en datamanagement op praktijk- en regionaal niveau organiseren, inzichtelijk krijgen en hiermee veranderingen opstarten.

Yoeri Zuidwijk: “Deze projecten raken sterk aan wat wij doen binnen het CMIO Netwerk Eerste Lijn. Als CMIO ben ik bestuurslid bij RIVO-Noord (regionaal informatievoorzieningsoverleg Noord-Nederland), een vereniging van aangesloten zorgaanbieders in Friesland, Drenthe en Groningen. RIVO-Noord wil een gezamenlijke informatievoorziening organiseren voor alle zorgaanbieders in Noord-Nederland.”

Zorgviewer

RIVO-Noord heeft de Zorgviewer ontwikkeld, waarmee je informatie kunt inzien in andere informatiesystemen. 16 april 2024 is deze live gegaan. De behandelaanwijzing, correspondentie, probleemlijst, verrichtingen en laboratoriumuitslagen zijn nu in te zien. “Via netwerkzorgsysteem VipLive laten wij de advanced care planning zien aan ziekenhuisinformatiesystemen Epic en Chipsoft. Wij zetten in op de advanced care planning omdat wij denken dat de patiënt daar wel bij vaart zodra die gegevensuitwisseling mogelijk is. Daarnaast willen wij onzinnige zorg voorkomen. Als wij weten dat een patiënt niet opgenomen wil worden in het ziekenhuis, dan kan de ambulancedienst hier rekening mee houden na een 112-melding.”

Voor de advanced care planning is een zorginformatiebouwsteen (zib) leidraad behandelwensen nodig. Die levert Nictiz, het kennisinstituut voor digitale informatievoorziening. Ook is toestemming van de patiënt nodig. Die is er maar is via VZVZ en Mitz nog niet beschikbaar. Tot die tijd gebruikt de zorgviewer lokaal vastgelegde toestemming. “Omdat ik geloof dat die viewer ons gaat helpen bij gegevens uitwisselen, steek ik er tijd en energie in.”
“Wij moeten meer doen met minder mensen. Daarom kijk is als CMIO ook hoe wij zorgprocessen kunnen optimaliseren door techniek in te zetten. Zo betreft de helft van de telefoontjes die op de praktijk binnenkomen, lab-uitslagen. Dat moet anders kunnen. Als wij dit soort informatie digitaal beschikbaar stellen, houden wij de zorg toegankelijk.”

Hoe veranderbereid ben je zelf

“Misschien denk je dat digitale vaardigheden van patiënten vernieuwing in huisartsenzorg vertragen. Ik denk dat onze eigen veranderbereidheid ons dwarszit. Op vergaderingen met collega’s ervaar ik meer weerstand tegen digitalisering dan in gesprekken met patiënten of burgers.”

“De manier om huisartsen mee te krijgen is te laten zien of een oplossing werkt of niet. Zoals de banken hun digitalisering inzetten: als eerste stap mensen hun saldo digitaal laten checken en kijken wat dat oplevert. Ondanks de nodige scepsis toen bestaat er nu een bank-app en bezoekt bijna niemand meer een bank.”

Een ander advies is om het klein en behapbaar te maken. Als wij 20% van onze patiënten kunnen bedienen door techniek in te zetten en zo dezelfde zorg kunnen leveren in de helft van de tijd, winnen wij per zorgverlener per dag 1 uur. ”

Kansen voor CMIO’s

“Ik hoop dat CMIO’s vernieuwing divers aanpakken. Het is goed met meer mensen op verschillende manieren met hetzelfde bezig te zijn. Zo ontwikkelen ze in een andere regio ook een soort zorgviewer. Daar pakken ze het anders aan dan ik in Friesland, Drenthe en Groningen. Dit vind ik aantrekkelijk omdat wij zo uiteindelijk tot een beter product kunnen komen.”

Kansen voor huisartsen

“Misschien vind je een e-consult beantwoorden minder leuk dan visite rijden. De kunst is je werk zo in te richten, dat je zorg kunt blijven leveren. Het is laveren tussen wat voor jouw praktijk passend is en wat wij bieden aan digitale oplossingen. Digitalisering kan mede helpen huisartsenzorg toegankelijk te houden en je werk behapbaar.”